pátek 29. května 2009
Postkurátorská situace NoDu
V NoDu se včera večer uskutečnila diskuse s Milanem Kohoutem (který má v Galerii NoD výstavu, svou první v Čechách), která následovala promítání filmu Radical Jesters (Radikální vtipálci), dokumentu o mediálních aktivistech jako jsou Guerrilla Girls, Bread and Puppet či Improv Everywhere. Celkem klasicky pojatý dokument, sestávající zejména z komentářů aktérů, občas s prostřihem archívních záběrů, zachycuje pouze malou, ovšem velice viditelnou část mediálně hackerské scény. Milan Kohout, který je v dokumentu taktéž zastoupen, vyprávěl o svých zkušenostech performera ve Státech (žije v Bostonu) a jeho nekompromisní kritický postoj vyvolal nezvykle vášnivou debatu, mj. o feminismu, estetice, americké politice, svobodě vyjadřování a osudech českého undergroundu; Orwellovi, Obamovi, Havlovi a dalších tématech. Zatímco Kohoutovi bylo vytýkáno příliš černobílé vidění světa, někteří čeští diskutéři se kupodivu prokázali jako neznalí tematiky, historie feminismu i jazyka pro diskusi o uměleckém aktivismu.
Diskuse o svobodě vyjadřování byla obzvlášť aktuální vzhledem k tomu, že kurátor NoDu a výstavy Milana Kohouta, Milan Mikuláštík, dostal den předtím výpověď mj. proto, že využíval své svobody vyjadřování (viz rozhovor s ním, publikovaný v A2 č. 11). Galerie NoD tedy nemá a nadále asi ani nebude mít kurátora. Ten večer však k diskusím o odvolání Milana Mikuláštíka nedošlo: možná je zde o podobných věcech možné diskutovat pouze, dějí-li se jinde, anebo až z jistého časového odstupu. Zatím se zdá, že události v NoDu jsou většinou interpretované spíš jako zábavná kuriozita.
autor
*Lenka Dolanová,
film,
média,
výtvarné umění
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat