čtvrtek 16. července 2009

Pryč s originály! DOX o Gordonovi a filmových mixážích





Holešovická galerie DOX připravila na léto skvělý program. Výstavu umělce Douglase Gordona Krev, pot a slzy, která prolíná obrazy a objekty s videoartem a filmem na výstavě, doplňuje řada přednášek, na které stojí zato upozornit. 23.7. přiblíží kunsthistorik Karel Císař v rámci doprovodných programů méně známou část díla Douglase Gordona, jež sestává z textových prací. Tím se Gordon přibližuje svým předchůdcům, kteří podobné umělecké postupy rozvíjeli v 60. a 70. letech minulého století.
V souvislosti s tématem nové A2, která vyjde ve středu 22.7. a pojednává o současném rakouském umění, které se často obrací do minulosti a pracuje například s archivním materiálem či zkrátka s found footage (filmy, o kterých píšeme, lze zhlédnout na Letní filmové škole v Uherském Hradišti), bych ráda upozornila na přednášku Pavlíny Míčové a Mariky Kupkové, kterou DOX pořádá 3. srpna na téma Postprodukce v audiovizuálním umění.
Audiovizuální díla dnes nejsou vnímána výhradně jako originály, ale také jako „stavební materiál“. Francouzský teoretik umění Nicolas Bourriaud (autor knihy Postprodukce) tvrdí, že dýdžejing a současné umění mají postupy obdobné. Povaha uměleckého díla je dána tím, jakým způsobem dílo projde kulturní krajinou, neboť kterýkoliv umělec dnes pracuje s principy převzatými z dějin uměleckých avantgard. Douglas Gordon byl inspirován již klasickým filmovým dílem Alfreda Hitchcocka.
Pokud je cross fader na mixážním pultu nastaven do střední polohy, hrají obě skladby najednou. Co se však stane, když pitcher umožňuje ovládat rychlost otáčení desky? Výsledkem může být 24 Hour Psycho od Douglase Gordona.

Žádné komentáře:

Okomentovat